Patriarchat moskiewski raz jeszcze przeciw grekokatolikom
Wysoki przedstawiciel patriarchatu moskiewskiego kolejny raz wystąpił z oskarżeniami pod adresem Kościoła greckokatolickiego. Sekretarz patriarchalnego Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych ds. Stosunków Międzychrześcijańskich hieromonach Stefan Igumnow zarzucił grekokatolikom popieranie radykalnych sił, a tym samym eskalację antyrosyjskich i antyprawosławnych nastrojów na Ukrainie.
Oficjalny przedstawiciel patriarchatu moskiewskiego oskarżył Ukraiński Kościół Greckokatolicki o podburzanie skrajnych sił nacjonalistycznych do działań agresywnych na Ukrainie w momencie, kiedy na ulicach Kijowa lała się już krew. Zarzucił grekokatolikom, że działali wspólnie z raskolnikami, czyli prawosławnymi wspólnotami ukraińskimi nie podlegającymi Moskwie.
Jego zdaniem wypowiedzi przedstawicieli Kościoła greckokatolickiego na Ukrainie przyczyniły się do aktów przemocy wobec duchownych prawosławnych związanych z patriarchatem moskiewskim oraz ich rodzin.
Stefan Igumnow przestrzegł, że obecna sytuacja zagraża nie tylko przyszłości Ukrainy, ale również wzajemnym stosunkom rosyjskiego prawosławia z Kościołem rzymskokatolickim. Jego zdaniem przypomina to początek lat dziewięćdziesiątych, kiedy grekokatolicy na Zachodniej Ukrainie siłą odbierali cerkwie rosyjskiego prawosławia, prześladowali a nawet zabijali duchownych prawosławnych, co doprowadziło do poważnego kryzysu w relacjach prawosławno-katolickich.
Hieromonach Igumnow zapomniał dodać, że cerkwie greckokatolickie władze sowieckie siłą odebrały grekokatolikom w połowie lat 40. ubiegłego wieku i przekazały je rosyjskiemu prawosławiu. Obecne zaangażowanie Rosji w zbrojny konflikt na wschodzie Ukrainy również nie sprzyja prorosyjskim nastrojom wśród Ukraińców. Zamiast wzajemnych oskarżeń uspokojeniu nastrojów bardziej sprzyjałby obustronny powrót do ewangelicznych źródeł chrześcijańskich, uznanie swoich win i wzajemna prośba o przebaczenie.
W Wielką Sobotę w Kościołach wschodnich odprawia się nieszpory wraz z Liturgią św. Bazylego. W drugiej połowie liturgii kapłan zmienia czerwone szaty na białe symbolizujące odrodzenie i odczytuje ostatni fragment Ewangelii św. Mateusza mówiący o pustym grobie. Zależnie od możliwości panujących w danej parafii, bywa odprawiana o różnych porach dnia. Wynika to ze znacznych niekiedy odległości dzielących wiernych od świątyń. W Wielką Sobotę odbywa się też święcenie pokarmów.
W podlaskiem, gdzie są największe w kraju skupiska wiernych Kościoła Prawosławnego, pokarmy święcone są w cerkwiach przez cały dzień, po porannych liturgiach. Podobnie w świątyniach greckokatolickich w Przemyskiem, Warszawie oraz w grekokatolickich społecznościach, rozproszonych w innych terenach Polski. Do cerkwi greckokatolickich przychodzą też licznie Ukraińcy pracujący czasowo w Polsce, a będący wiernymi Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.
Bł. Salomea – witraż autorstwa Stanisława Wyspiańskiego w krakowskiej bazylice św. Franciszka z Asyżu, gdzie pochowana jest ta pierwsza polska klaryska
Dawno, dawno temu, a dokładniej przed ponad siedmioma wiekami, żyła piastowska księżniczka. Była córką Leszka Białego i Grzymisławy, księżniczki ruskiej. Miała na imię Salomea
Wydano ją za Kolomana, syna króla Węgier. Wspólnie z mężem władała na terenie dzisiejszej Dalmacji, Chorwacji i Słowenii. Oboje zostali tercjarzami franciszkańskimi i od ślubu żyli w dziewictwie. Na ich dworze wychowywała się Kinga, przyszła święta małżonka księcia krakowsko-sandomierskiego Bolesława Wstydliwego (młodszego brata Salomei). Po bitwie z Tatarami, zmarł od poniesionych ran mąż naszej bohaterki, która jako 30-letnia wdowa wróciła na dwór brata.
Uroczystości odpustowe ku czci Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej
W Sanktuarium Miłosierdzia Bożego na łódzkim Teofilowie odbyły się uroczystości odpustowe ku czci Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej – Matki Miłosierdzia. Mszy Świętej przewodniczył i homilię wygłosił ks. Hubert Kempiński – prorektor Ogólnopolskiego Seminarium dla Starszych Kandydatów do Święceń.
W homilii ks. Kempiński podkreślił, że „świadomość bliskości Boga sprawia, iż każde jutro staje się krokiem w Bożą rzeczywistość”. Nawiązał również do Ewangelii dnia, wskazując na związek między przesłaniem liturgicznym a sakramentem pojednania. Jak zaznaczył, to dzięki zaufaniu i gotowości Maryi wierni mogą czerpać nadzieję na zbawienie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.