Reklama

Niedziela Sandomierska

„Margaritae Baroci”

Szósta edycja festiwalu muzyki kameralnej i organowej odbywała się od końca maja do połowy września br. w kilku miejscowościach diecezji sandomierskiej. Finał przedsięwzięcia miał miejsce w Nowej Dębie

Niedziela sandomierska 39/2019, str. 7

[ TEMATY ]

festiwal

Archiwum autora

Koncert edukacyjny dla dzieci

Koncert edukacyjny dla dzieci

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W języku łacińskim „Margaritae Baroci” oznacza „Perły Baroku”. Nazwa nawiązuje do stylu muzycznego – baroku, do którego należą wykonywane w ramach festiwalu utwory. Tegoroczna edycja obejmowała cykl siedmiu koncertów, w tym: dwa kameralno-taneczne, kameralno-organowy, organowy, dwa kameralne oraz oratoryjno-symfoniczny. Pierwszy z nich, inaugurujący całe przedsięwzięcie, był przeznaczony specjalnie dla dzieci i miał na celu ich edukację. Należał do grupy koncertów kameralnych z pokazem tańca. Sala widowiskowa w Samorządowym Ośrodku Kultury w Nowej Dębie wypełniła się najmłodszymi, których opiekunowie i artyści wprowadzili w niezwykły świat muzyki klasycznej. Wszyscy melomani mogli podziwiać jeszcze raz to samo wydarzenie w piątkowy wieczór w Kościele Matki Bożej Królowej Polski w Nowej Dębie. Odbywało się ono pod hasłem: „Między dźwiękiem a ruchem” – prezentacja charakterystycznych rodzajów muzyki i tańca epoki baroku. Zespołowi Instrumentów Dawnych „Intrada” towarzyszyli soliści Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”.

Poza Nową Dębą

Reklama

Koncert kameralno-organowy festiwalu wybrzmiał w kościele w Chmielowie. Wystąpili w nim: Valeryi Filipov – pochodzący z Kijowa multiinstrumentalista, który grał na śpiewającej pile, fletni Pana i gitarze, oraz Dariusz Hajdukiewicz – wirtuoz organów. Śpiewająca piła to oryginalny instrument, a pan Valeryi to jeden z nielicznych artystów na świecie grający na takim urządzeniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kolejny koncert miał miejsce w świątyni w Cyganach. Uświetniła go swą grą osoba wybitnego wirtuoza organów – Jana Mroczka, który m.in. w 2012 r. otrzymał odznaczenie honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Repertuar był różnorodny i niezwykle wzruszający, szczególnie końcowe „Ave Maria”.

Kwartet smyczkowy „Con Affetto” zagościł podczas piątego koncertu w kościele w Tarnowskiej Woli. Usłyszeliśmy utwory polskich kompozytorów w tym Stanisława Moniuszki w związku z ustanowionym Rokiem Moniuszki.

Zwieńczenie dzieła

Przedostatnie występy odbyły się w sali widowiskowej Samorządowego Ośrodka Kultury w Nowej Dębie. Wykonawcami byli: Vlayslav Zhovkhyi (akordeon) oraz Krakowski Zespół Kameralny w składzie: Katarzyna Mateja – skrzypce, Aleksandra Rymarowicz – skrzypce, Bogusława Jagielnicka-Hawryszków – altówka, Ewa Wojsław-Bober – wiolonczela, Paweł Królikowski – kontrabas oraz Łukasz Mateja. W trakcie wydarzenia miało również miejsce polskie prawykonanie utworu Perpetuum Mobile autorstwa P. Planyavsky’ego, natomiast 18-letni organista Marcin Bała zadebiutował artystycznie przed publicznością.

Tegoroczną edycję festiwalu zamknął koncert oratoryjno-symfoniczny w wykonaniu licznego grona artystów. Swój kunszt muzyczny zaprezentowali: Marcin Wolak – bas baryton, Kamila Dutkowska – sopran, Tomasz Chmiel – dyrygent, Marek Kluza – przygotowanie połączenia chórów, Orkiestra Symfoniczna „Krakowskiej Młodej Filharmonii”, Chór „Krakowskiej Młodej Filharmonii” jak również Chór Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Myślenickiej.

Za wsparcie licznym sponsorom dziękował Krystian Rzemień, dyrektor SOK i kierownik artystyczny festiwalu. Tegoroczne przedsięwzięcie objęte zostało patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz współfinansowane ze środków ministerstwa.

2019-09-25 10:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Qui bene cantat bis orat

Niedziela rzeszowska 28/2014, str. 7

[ TEMATY ]

festiwal

Ks. Andrzej Widak

W dniach 13-15 czerwca br. w Rzeszowie odbył się XVIII Międzynarodowy Festiwal Pieśni Religijnej „Cantate Deo”. Organizatorem festiwalu jest Polski Związek Chórów i Orkiestr – Oddział w Rzeszowie, Diecezja Rzeszowska oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie. Przesłuchania konkursowe miały miejsce jak w roku ubiegłym w kościele farnym, dzięki życzliwości proboszcza ks. prał. Jana Szczupaka. W festiwalu w 6 kategoriach wzięło udział 20 chórów, w tym jeden ze Stropkova na Słowacji oraz jeden polsko-słowacki – „Vox Amici”. Występy chórów oceniało jury w składzie: prof. Elżbieta Wtorkowska z Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (przewodnicząca), prof. Milan Pazurik z Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy oraz ks. dr Andrzej Widak z Rzeszowa. Każdy z chórów prezentował repertuar składający się z utworów religijnych a cappella. Zespoły mogły wykonać także jeden utwór z towarzyszeniem instrumentalnym. Przesłuchania konkursowe miały miejsce13 i 14 czerwca br. 15 czerwca zostały ogłoszone wyniki festiwalu. Nagrodę Grand Prix otrzymał Sanocki Zespół Wokalny „Soul” (dyr. Monika Brewczak). W kategorii chórów dziecięcych wyróżnienie za występ otrzymał Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Leżajsku (dyr. Iwona Ćwikła). W kategorii chórów młodzieżowych do lat 25 I miejsce przyznano Chórowi „Portamento” ze Starachowic (dyr. Bożena Magdalena Mrózek), II – Chórowi II LO im. M. Kopernika w Mielcu (dyr. Antoni Stańczyk), III – Chórowi Młodzieżowemu I LO im. S. Konarskiego w Mielcu (dyr. Paweł Lis). W tej kategorii wyróżnienia za udział otrzymały również dwa zespoły prowadzone przez Wiesława Pyzię: Chór „Pryma” przy Zespole Szkół Spożywczych oraz Chór „Dominanta” III LO im. Cypriana Kamila Norwida w Rzeszowie. W kategorii chórów męskich i żeńskich I miejsce zdobył Podkarpacki Chór Męski (dyr. Grzegorz Oliwa), III – Chór Męski „Melodia” z Mielca (dyr. Antoni Stańczyk). II miejsca nie przyznano. Najliczniejsza grupa zespołów zaprezentowała się w kategorii chórów mieszanych. W tej kategorii nie zostało przyznane I miejsce, II miejsce ex aequo zajęły Chór „Harmonia” z Mikołowa (dyr. Elżbieta Krusz) oraz Chór Mieszany „Sonores” z Sanoka (dyr. Monika Brewczak), III miejsce ex aequo – Chór Mieszany „Fraza” z Kosiny (dyr. Katarzyna Sobas-Klocek) oraz Chór Nauczycielski „Akord” ZNP i SCK z Mielca (dyr. Paweł Lis). W tej kategorii wystąpiły również: Chór Kameralny „Camerata” z Soniny (dyr. Ewa Drewniak) oraz Chór Mieszany „Cantus” z Trzciany (dyr. Łukasz Adamus). W kategorii chórów akademickich wyróżnienie za występ otrzymał Chór Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie (dyr. Iwona Tylka). W kategorii chórów kameralnych I miejsce zdobył Sanocki Chór Kameralny z Sanoka (dyr. Bożena Przystasz), II miejsce – Polsko-Słowacki Chór Kameralny „Vox Amici”. Wyróżnienie za udział otrzymał Chór Kameralny „Camerata” z Soniny. Jury festiwalu przyznało również nagrodę specjalną, którą otrzymała dr Bożena Magdalena Mrózek jako wyróżnienie za osobowość dyrygenta i wkład w rozwój chóralistyki. Jak co roku festiwalowi towarzyszył koncert. Tym razem wzięły w nim udział cztery chóry: Chór Akademicki Politechniki Rzeszowskiej (dyr. Justyna Szela-Adamska), Chór „Vox coelestis” Wyższej Szkoły Zarządzania i Informatyki w Rzeszowie (dyr. Agnieszka Tomaszek), Chór łańcuckiej Fary (dyr. Michał Horodecki) oraz Strzyżowski Chór Kameralny (dyr. Grzegorz Oliwa). W programie zostały wykonane utwory sakralne kompozytorów polskich. Mszy św., która była centrum festiwalu a zarazem zwieńczeniem wysiłków i zmagań uczestników przewodniczył bp Kazimierz Górny. Festiwal ma swoje ważne miejsce na mapie kulturalnej Polski i przyczynia się do propagowania i rozwoju chóralistyki. Dzieło XVIII Festiwalu Pieśni Religijnej „Cantate Deo” to trud pracy jego organizatorów a szczególnie Marii Troniny-Telichowskiej, która jest kierownikiem organizacyjnym festiwalu, oraz prof. Grzegorza Oliwy, jego dyrektora artystycznego. Instytucjami wspomagającymi i finansującymi festiwal były: Diecezja Rzeszowska, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Zarząd Miasta, Wojewódzki Dom Kultury oraz Parafia Farna pw. św. Wojciecha i Stanisława w Rzeszowie.
CZYTAJ DALEJ

O szanowaniu religijnych znaków

Szacunek okazywany znakom religijnym jest wyrazem wiary, osobistej kultury i chrześcijańskiej tożsamości.

Słyszałem kiedyś, że w jednym z krajów islamskich, w którym odbywały się zawody sportowe, pewna światowa sieć restauracji chciała kulturowo przybliżyć się do gospodarzy. W związku z tym na opakowaniach swoich produktów zamieściła cytaty z Koranu. Długo nie trzeba było czekać na reakcje organizatorów zawodów. Zrobiła się poważna afera, ponieważ zużyte opakowania trafiały do koszy na śmieci.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec misyjny

2025-10-21 21:42

Marzena Cyfert

Różaniec misyjny przed katedrą wrocławską

Różaniec misyjny przed katedrą wrocławską

Jak co roku, w czasie trwającego Tygodnia Misyjnego młodzi z Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego Młodzi światu we Wrocławiu poprowadzili przed katedrą różaniec misyjny.

Modlili się w językach: włoskim, francuskim, angielskim, mongolskim i po łacinie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję