Reklama

Niedziela Przemyska

Świadectwo wiary

Wyzwaniem dla Kościoła jest dotarcie do ludzi tam, gdzie oni się znajdują, aby ich zrozumieć i prowadzić z nimi dialog – powiedział Dariusz Lasek.

Niedziela przemyska 29/2025, str. IV

[ TEMATY ]

koncert

Dariusz Lasek

Wydarzenie było okazją, aby świętować 6. rocznicę istnienia Męskiego Różańca w Przemyślu

Wydarzenie było okazją, aby świętować 6. rocznicę istnienia Męskiego Różańca w Przemyślu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 6 lipca Fundacja 3 Serca wraz z Męskim Różańcem przygotowały dla mieszkańców Przemyśla i przyjezdnych niepowtarzalne wydarzenie – koncert ewangelizacyjny pod hasłem: „Przyjdźcie do Mnie Wszyscy”.

To nie tylko koncert

Do Przemyśla przyjechali wyjątkowi wykonawcy: Pinokio Brothers z niesamowitą Julią Stolpe – półfinalistką „The Voice of Poland”, której głos poruszył wszystkich zgromadzonych i spotkał się z gromkimi brawami, oraz Heres/Wyrwani Z Niewoli – którzy przemierzają Polskę, głosząc Ewangelię w szkołach, więzieniach i domach poprawczych w osobach charyzmatycznych Jacka i Piotra, z potężnym przesłaniem ewangelizacyjnym i ks. Maciej Marszałek, rapujący kapłan z naszej archidiecezji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– To był nie tylko koncert. To była modlitwa, świadectwo i żywy Kościół – Kościół, który wychodzi do ludzi, który żyje w nas, przez nas i razem z nami. Tego dnia naprawdę czuć było Ducha Bożego. Obecnie bardzo trudno jest przekazywać wartości chrześcijańskie. Wyzwaniem dla Kościoła jest dotarcie do ludzi tam, gdzie oni się znajdują, aby ich zrozumieć, prowadzić z nimi dialog – zauważył Darek Lasek, prezes Fundacji 3 Serca i lider Męskiego Różańca w Przemyślu i dodał: – Musimy wspólnie znaleźć sposób na głoszenie Dobrej Nowiny, kerygmatu, właśnie w nowym kontekście.

Takiej ewangelizacji potrzebuje dzisiaj Polska

Reklama

Dzień wcześniej, 5 lipca, uczestnicy mogli wziąć udział we Mszy św. w kościele Ojców Franciszkanów, która była duchowym wprowadzeniem do niedzielnego święta wiary i wspólnoty. Niedziela na Rynku rozpoczęła się od prezentacji lokalnych wspólnot, co pozwoliło lepiej poznać się nawzajem i podzielić świadectwami swojej wiary. Po oficjalnym otwarciu rozpoczęły się działania ewangelizacyjne, a dla chętnych dostępny był Namiot spotkania – miejsce rozmów z kapłanem oraz możliwość skorzystania z sakramentu spowiedzi. Dla najmłodszych przygotowano animacje (wielkie podziękowania za prezentację dla Poradni Rodzinnej Bożena Mulawa i Maciej Mulawa), dmuchany plac zabaw, malowanie twarzy oraz konkursy z nagrodami. Starsi uczestnicy mogli natomiast skosztować wielu pyszności oraz zapoznać się z materiałami drukowanymi, w tym czasopismami katolickimi.

Honorowi patroni

Wspólnota Męskiego Różańca w Przemyślu, w przeddzień liturgicznego wspomnienia bł. Rodziny Ulmów, rozdawała koszulki i gadżety z podobizną błogosławionych, jako przykład i wzór do naśladowania. Przekazała także uczestnikom setki różańców. Dodatkowo wspólnota Posłani w Duchu Świętym przygotowała wyjątkową wystawę „Za Życiem”, pełną pozytywnego przekazu.

Wydarzenie było okazją, aby świętować szóstą rocznicę istnienia i działalności Męskiego Różańca w Przemyślu. Uroczystość uświetnił swoją obecnością opiekun wspólnoty Męskiego Różańca, bp Stanisław Jamrozek. Była też okazja do słów wdzięczności dla o. Stanisława, który otrzymał nową placówkę w Sanoku, mamy nadzieję, że na krótko. Dziękujemy o. Stanisławowi Maciaszkowi, duchowemu opiekunowi za te 9 lat pasterskiej posługi, za troskę o rozwój duchowy, za dobro i wszystkie pielgrzymki.

Podsumowując, w wydarzenie udało się zaangażować setki ludzi dobrej woli, wolontariuszy, którzy wykonali wielką pracę. Dziękujemy włodarzom miasta Przemyśla za otwartość i wsparcie. Mamy nadzieję, że zobaczymy się za rok, bo nasz świat potrzebuje dużo nadziei i dobrych wiadomości.

2025-07-15 11:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncert papieski w Wieluniu odwołany

[ TEMATY ]

koncert

Wieluń

Organizatorzy

W związku z wprowadzeniem na terenie powiatu wieluńskiego czerwonej strefy ze względu na duży przyrost zakażeń koronawirusem, koncert z cyklu „Województwo łódzkie w hołdzie św. Janowi Pawłowi II” pod patronatem Grzegorza Schreibera, marszałka województwa, który został zaplanowany na 1 września w Wieluniu, zostaje odwołany w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo widzów oraz artystów.

CZYTAJ DALEJ

Benedykt XVI: uczmy się modlitwy od św. Szczepana - pierwszego męczennika

Drodzy bracia i siostry, W ostatnich katechezach widzieliśmy, jak czytanie i rozważanie Pisma Świętego w modlitwie osobistej i wspólnotowej otwierają na słuchanie Boga, który do nas mówi i rozbudzają światło, aby zrozumieć teraźniejszość. Dzisiaj chciałbym mówić o świadectwie i modlitwie pierwszego męczennika Kościoła, św. Szczepana, jednego z siedmiu wybranych do posługi miłości względem potrzebujących. W chwili jego męczeństwa, opowiedzianej w Dziejach Apostolskich, ujawnia się po raz kolejny owocny związek między Słowem Bożym a modlitwą. Szczepan został doprowadzony przed trybunał, przed Sanhedryn, gdzie oskarżono go, iż mówił, że „Jezus Nazarejczyk zburzy...[świątynię] i pozmienia zwyczaje, które nam Mojżesz przekazał” (Dz 6, 14). Jezus podczas swego życia publicznego rzeczywiście zapowiadał zniszczenie świątyni Jerozolimskiej: „Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo” (J 2,19). Jednakże, jak zauważył św. Jan Ewangelista, „On zaś mówił o świątyni swego ciała. Gdy więc zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego, że to powiedział, i uwierzyli Pismu i słowu, które wyrzekł Jezus” (J, 21-22). Mowa Szczepana przed trybunałem, najdłuższa w Dziejach Apostolskich, rozwija się właśnie na bazie tego proroctwa Jezusa, który jako nowa świątynia inauguruje nowy kult i zastępuje ofiary starożytne ofiarą składaną z samego siebie na krzyżu. Szczepan pragnie ukazać, jak bardzo bezpodstawne jest skierowane przeciw niemu oskarżenie, jakoby obalał Prawo Mojżesza i wyjaśnia swoją wizję historii zbawienia, przymierza między Bogiem a człowiekiem. Odczytuje w ten sposób na nowo cały opis biblijny, itinerarium zawarte w Piśmie Świętym, aby ukazać, że prowadzi ono do „miejsca” ostatecznej obecności Boga, jakim jest Jezus Chrystus, a zwłaszcza Jego męka, śmierć i Zmartwychwstanie. W tej perspektywie Szczepan odczytuje też swoje bycie uczniem Jezusa, naśladując Go aż do męczeństwa. Rozważanie Pisma Świętego pozwala mu w ten sposób zrozumieć jego misję, jego życie, chwilę obecną. Prowadzi go w tym światło Ducha Świętego, jego osobista, głęboka relacja z Panem, tak bardzo, że członkowie Sanhedrynu zobaczyli jego twarz „podobną do oblicza anioła” (Dz 6, 15). Taki znak Bożej pomocy, przypomina promieniejące oblicze Mojżesza, gdy zstępował z góry Synaj po spotkaniu z Bogiem (por. Wj 34,29-35; 2 Kor 3,7-8). W swojej mowie Szczepan wychodzi od powołania Abrahama, pielgrzyma do ziemi wskazanej przez Boga, którą posiadał jedynie na poziomie obietnicy. Następnie przechodzi do Józefa, sprzedanego przez braci, którego jednak Bóg wspierał i uwolnił, aby dojść do Mojżesza, który staje się narzędziem Boga, aby wyzwolić swój naród, ale napotyka również wielokrotnie odrzucenie swego własnego ludu. W tych wydarzeniach, opisywanych przez Pismo Święte, w które Szczepan jest, jak się okazuje religijnie zasłuchany, zawsze ujawnia się Bóg, który niestrudzenie wychodzi człowiekowi naprzeciw, pomimo, że często napotyka uparty sprzeciw, i to zarówno w przeszłości, w chwili obecnej jak i w przyszłości. W tym wszystkim widzi on zapowiedź sprawy samego Jezusa, Syna Bożego, który stał się ciałem, który - tak jak starożytni Ojcowie - napotyka przeszkody, odrzucenie, śmierć. Szczepan odwołuje się zatem do Jozuego, Dawida i Salomona, powiązanych z budową świątyni Jerozolimskiej i kończy słowami proroka Izajasza (66, 1-2): „Niebiosa są moim tronem, a ziemia podnóżkiem nóg moich. Jakiż to dom możecie Mi wystawić i jakież miejsce dać Mi na mieszkanie? Przecież moja ręka to wszystko uczyniła” (Dz 7,49-50). W swoim rozważaniu na temat działania Boga w historii zbawienia, zwracając szczególną uwagę na odwieczną pokusę odrzucenia Boga i Jego działania, stwierdza on, że Jezus jest Sprawiedliwym zapowiadanym przez proroków; w Nim sam Bóg stał się obecny w sposób wyjątkowy i ostateczny: Jezus jest „miejscem” prawdziwego kultu. Szczepan przez pewien czas nie zaprzecza, że świątynia jest ważna, ale podkreśla, że „Najwyższy jednak nie mieszka w dziełach rąk ludzkich” (Dz 7, 48). Nową, prawdziwą świątynią, w której mieszka Bóg jest Jego Syn, który przyjął ludzkie ciało. To człowieczeństwo Chrystusa, Zmartwychwstałego gromadzi ludy i łączy je w sakramencie Jego Ciała i Krwi. Wyrażenie dotyczące świątyni „nie zbudowanej ludzkimi rękami” znajdujemy także w teologii świętego Pawła i Liście do Hebrajczyków: ciało Jezusa, które przyjął On, aby ofiarować siebie samego jako żertwę ofiarną na zadośćuczynienie za grzechy, jest nową świątynią Boga, miejscem obecności Boga żywego. W Nim Bóg jest człowiekiem, Bóg i świat kontaktują się ze sobą: Jezus bierze na siebie cały grzech ludzkości, aby go wnieść w miłość Boga i aby „spalić” go w tej miłości. Zbliżenie się do krzyża, wejście w komunię z Chrystusem oznacza wejście w to przekształcenie, wejście w kontakt z Bogiem, wejście do prawdziwej świątyni. Życie i mowa Szczepana nieoczekiwanie zostają przerwane wraz z ukamienowaniem, ale właśnie jego męczeństwo jest wypełnieniem jego życia i orędzia: staje się on jedno z Chrystusem. W ten sposób jego rozważanie odnośnie do działania Boga w historii, na temat Słowa Bożego, które w Jezusie znalazło swoje całkowite wypełnienie, staje się uczestnictwem w modlitwie Pana Jezusa na krzyżu. Rzeczywiście woła on przed śmiercią: „Panie Jezu, przyjmij ducha mego!” (Dz 7, 59), przyswajając sobie słowa Psalmu 31,6 i powtarzając ostatnią wypowiedź Jezusa na Kalwarii: „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego” (Łk 23,46); i wreszcie, tak jak Jezus zawołał donośnym głosem wobec tych, którzy go kamienowali: „Panie, nie poczytaj im tego grzechu!” (Dz 7, 60). Zauważamy, że chociaż z jednej strony modlitwa Szczepana podejmuje modlitwę Jezusa, to jest ona skierowana do kogo innego, gdyż jest ona skierowana do samego Pana, to znaczy do Jezusa, którego uwielbionego kontempluje po prawicy Ojca: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (w. 56). Drodzy bracia i siostry, świadectwo św. Szczepana daje nam pewne wskazania dla naszej modlitwy i życia. Możemy się pytać: skąd ten pierwszy chrześcijański męczennik czerpał siłę do stawiania czoła swoim prześladowcom i aby dojść do daru z siebie samego? Odpowiedź jest prosta: ze swej relacji z Bogiem, ze swej komunii z Chrystusem, z rozważania Jego historii zbawienia, dostrzegania działania Boga, które swój szczyt osiągnęło w Jezusie Chrystusie. Także nasza modlitwa musi się karmić słuchaniem Słowa Bożego w komunii z Jezusem i Jego Kościołem. Drugi element to ten, że św. Szczepan widzi w dziejach relacji miłości między Bogiem a człowiekiem zapowiedź postaci i misji Jezusa. On - Syn Boży - jest świątynią „nie zbudowaną ludzkimi rękami”, w której obecność Boga stała się tak bliska, że weszła w nasze ludzkie ciało, aby nas doprowadzić do Boga, aby otworzyć nam bramy nieba. Tak więc nasza modlitwa powinna być kontemplacją Jezusa siedzącego po prawicy Boga, Jezusa jako Pana naszego, mojego codziennego życia. W Nim, pod przewodnictwem Ducha Świętego, możemy także i my zwrócić się do Boga, nawiązać realny kontakt z Bogiem, z zaufaniem i zawierzeniem dzieci, które zwracają się do Ojca, który je nieskończenie kocha. Dziękuję. tlum. st (KAI) / Watykan
CZYTAJ DALEJ

„Ujrzał i uwierzył” nie znaczy jeszcze, że wszystko rozumie

2025-12-26 18:26

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

BP KEP

1 J 1, 1-4
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję